Wszystko już wiemy! Poznaj pełną Listę TOP25

Lider z Trójmiasta, rosnące wskaźniki

RANKING

Lista TOP25

Pobierz pełną wersję Listy

8 kwiecień 2020

Nowy lider z Trójmiasta, wciąż niezła – choć wyraźnie niższa niż rok wcześniej – dynamika wzrostu i symbolicznie poprawiający się wskaźnik sprzedaży aut używanych do nowych. Najwięksi dealerzy aut używanych mogą zaliczyć 2019 r. do udanych.

100 firm i grup dealerskich, które sprzedały w 2019 roku ponad 340 tys. nowych aut

Całodniowa konferencja skoncentrowana na szukaniu odpowiedzi na temat przyszłości rynku dealerskiego

Premierowe ogłoszenie Listy TOP50 2019: „na żywo” podczas uroczystej wieczornej gali

Wystąpienie gościa specjalnego prof. Marka Belki – Premiera RP, Ministra Finansów, prezesa Narodowego Banku Polskiego

Na podium Listy TOP25 największych dealerskich sprzedawców aut używanych nastąpiła mała rewolucja. Dużą niespodzianką jest już oczywiście sam lider, bo Grupa Plichta to... debiutant w naszym zestawieniu (w poprzednich edycjach firma nie była klasyfikowana z uwagi na deficyt danych sprzedażowych). Rezultat wywodzącego się z Trójmiasta dealera to 4 675 samochodów. O triumf nie było jednak łatwo, a to za sprawą wicelidera, grupy Emil Frey Polska (następcy PGA Motors), który odnotował imponujący 50-proc. wzrost sprzedaży rok do roku (z wynikiem 4 629 szt.). Ostatecznie Grupa Plichta wyprzedziła szwajcarskiego potentata o zaledwie 46 aut. Ale bardzo niewiele zabrakło też Grupie PGD-IP, czyli świeżo upieczonemu liderowi rynku w segmencie pojazdów nowych. Dealer sprzedał 4 574 samochody używane, co oznacza, że strata do 2. miejsca wyniosła 55 aut, zaś do 1. – 101 szt.

Jak wiemy, ubiegłoroczny zwycięzca rankingu, czyli Grupa Krotoski-Cichy (jego sprzedaż za 2018 r. wyniosła ponad 6 tys. aut), podzielił swój biznes na dwa odrębne podmioty. Każda z nowych firm znalazła się w ścisłej czołówce tabeli również teraz, ale do miejsca na „pudle” jednak trochę zabrakło: Grupa Krotoski zajęła 5. lokatę, Grupa Cichy – 7. (sprzedając – odpowiednio – 2 513 i 2 290 pojazdów).

Nie znaczy to jednak, że na Liście TOP25 zabrakło dealerstw, które w zestawieniu dla aut nowych odgrywają rolę raczej drugoplanowe. Najlepszym przykładem jest warszawska Toyota Bielany, która zajęła 20. miejsce w TOP25 dla aut używanych (ze sprzedażą 1 295 pojazdów), natomiast w zestawieniu dla samochodów nowych znalazła się dopiero na 96. pozycji. Dwa „oczka” wyżej uplasowała się firma Auto Centrum Golemo z Krakowa (1 362 auta), która pod względem sprzedaży nowych samochodów także nie zmieściła się w TOP75.

A jak wypada ogólny wolumen sprzedaży firm z TOP25? Najwięksi polscy dealerzy samochodów używanych łącznie sprzedali w 2019 r. 50 834 auta. Oznacza to roczny wzrost sprzedaży „dwudziestki piątki” o 13,43 proc. (wzrost dla całej „pięćdziesiątki” to 15,94 proc.). Wyższy był średni wzrost na firmę z TOP25 – wyniósł 12 proc., natomiast jest to sporo niższa dynamika niż w 2018 r., gdy każdy z dealerów z TOP25 urósł średnio o 34 proc. (!).

Kto urósł ma Liście najbardziej? Na pewno musi budzić respekt wspomniany wynik grupy Emil Frey (+50,15 proc.)., zwłaszcza że chodzi o firmę, która sprzedała ponad 4,6 tys. samochodów. Blisko 40 proc. wzrostu (i 19. miejsce na Liście) wypracowała łódzka Grupa Bednarek. Niewiele – zarówno pod względem dynamiki, jak i miejsca w tabeli – ustępuje jej Toyota Nowakowski (+38,84 proc. i 23. lokata). Ponad 34 proc. urosła z kolei Auto Lellek Group (19. pozycja). Sześć firm z TOP25 (licząc działającą w nowej rzeczywistości biznesowej Grupę Cichy) zanotowało w 2019 r. spadek sprzedaży. Dużo? Sporo, biorąc pod uwagę, że w 2018 r. spadek nie przydarzył się... żadnej z 25 czołowych grup na Liście.

Ciekawie wypada porównanie tempa wzrostu największych firm w segmencie aut używanych i nowych. By zestawienie było jak najbardziej miarodajne, w obu segmentach zebraliśmy dane dotyczące dealerów z TOP50. Okazuje się, że sprzedaż TOP50 samochodów używanych rosła w 2019 r. niemal pięć razy szybciej niż sprzedaż pojazdów nowych (15,94 vs 3,2 proc.). To dobra wiadomość dla dealerskich działów „używek”. Gorsza jest taka, że jeszcze w 2018 r. wzrost TOP50 dotyczący aut z drugiej ręki wynosił niemal 28 proc.

Trend polegający na tym, że samochody używane stanowią coraz większy udział w całościowym wolumenie sprzedaży autoryzowanych dealerstw, zapewne nie tylko się utrzyma, ale jeszcze przyspieszy. Organiczny rozwój i praca nad profesjonalizacją działu pojazdów używanych to jedno (piszemy o tym od lat, zwracając uwagę, że powinien być to dla ASO obszar wręcz strategiczny). Druga rzecz to prognozowana spadająca sprzedaż aut nowych. Jeszcze dwa miesiące temu wiązaliśmy ją głównie z wytycznymi w zakresie emisji CO2 czy naturalnym cyklem koniunktury. Teraz doszła radykalna terapia szokowa związana z epidemią koronawirusa, która na razie niemal zatrzymała sprzedaż samochodów nowych, a w ujęciu rocznym przełoży się zapewne na bardzo duży spadek w tym segmencie.

Jaki z tego wniosek dla ASO? Podjęcie działań, które sprawią, że używane będą ważyć w ich biznesie jeszcze więcej. Być może opcją wartą rozważenia jest rozszerzenie „targetu” na samochody używane, czyli oferowanie do sprzedaży również nieco starszych i tańszych pojazdów (oczywiście bez popadania w skrajność)? W okresie gospodarczych turbulencji popyt na tego rodzaju auta powinien raczej rosnąć niż maleć (a o tym, że są klienci na samochody ze sprawdzoną historią, ale z segmentu wiekowego np. „8+”, mogą świadczyć wyniki czołowego „nieautoryzowanego” sprzedawcy „używek”, czyli firmy AAA Auto, która w 2019 r. sprzedała w Polsce 15 tys. samochodów, notując wzrost rok do roku o 58 proc.).

Obszerniejsza analiza Listy największych dealerów aut używanych

(w tym pełna klasyfikacja TOP50) w kwietniowym numerze miesięcznika „Dealer”

„W końcowej klasyfikacji Grupa Plichta (ze sprzedażą 4 675 aut) wyprzedziła firmę Emil Frey Polska o zaledwie 46 samochodów"

Obserwuj nas na:

Pobierz pełną wersję

Pobierz e-wydanie marcowego numeru Miesięcznika Dealer

Używane vs nowe? Coś drgnęło

Niezły wzrost, słabsze tempo

Rosnąca waga

„Trend polegający na tym, że auta używane stanowią coraz większy udział w całościowym wolumenie sprzedaży autoryzowanych dealerstw, zapewne jeszcze przyspieszy"

Pobieram
Pobierz pełną wersję

Pobierz Listę TOP50 największych dealerów aut nowych

Pobierz Listę TOP25 największych dealerów aut używanych

SPONSORZY ZŁOCI

PATRONI OGŁOSZENIA LISTY SAMOCHODÓW NOWYCH

PATRON OGŁOSZENIA LISTY SAMOCHODÓW UŻYWANYCH

SPONSORZY SREBRNI

SPONSORZY