HOTEL Warszawianka Jachranka k. Warszawy
19-20 MARCA 2024
Konsolidacja w Polsce: TOP50 blisko „szóstki” z przodu
Najwięksi polskiego rynku stają się coraz silniejsi. Wiemy o tym od dawna, a potwierdzeniem trendu są dane konsolidacyjne przygotowane przez redakcję „Dealera” w ramach zbliżającego się Forum TOP100. Jeszcze rok temu tak gwałtownych ruchów mało kto się chyba spodziewał.
Redakcja Miesięcznika Dealer
14 LUTEGO 2024
OBSERWUJ NAS:
Obejrzyj nagranie z webinaru:
Nowe faktory konsolidacji – pierwsze wnioski z opracowywanej Listy TOP50 2023
Rok 2017 – TOP50 grup dealerskich pod kątem wolumenu sprzedaży nowych aut przekracza po raz pierwszy barierę 50 proc. udziałów w polskim rynku. Przez kolejne dwa lata do większych zmian nie dojdzie, ale od tego momentu wskaźnik konsolidacji będzie już konsekwentnie rósł – w 2020 r. wyniesie 52,83 proc. (z uwzględnieniem salonów producenckich), w 2022 r. – 56,15 proc., by w ubiegłym roku jeszcze bardziej nabrać rozpędu, osiągając imponujące 59,69 proc. (+3,54 pkt proc. r/r).
Za tak dynamiczny rozwój odpowiadali przede wszystkim dealerzy ze ścisłej czołówki. W 2023 r. napędzana licznymi inwestycjami czołowa dziesiątka kontrolowała przeszło jedną czwartą rynku (25,80 proc.; +2,95 pkt proc. r/r), zaś w rękach TOP100 znalazło się już 78,15 proc. sprzedaży nowych aut (czyli 421 645 pojazdów z ogółu 539 554 szt. zarejestrowanych przed rokiem).
Na postępujący trend wpływał szereg czynników, które można podzielić na kilka kategorii. Tą pierwszą są zmiany w polityce poszczególnych marek (czy nawet koncernów). Mowa tu rzecz jasna o reorganizacji Stellantisa, ale także redukcjach w sieci Hondy. Tylko w roku 2023 z obu sieci „ubyło” kolejno 44 i 11 dealerów. W przypadku włosko-francuskiego koncernu ci, którzy pozostali, zaczęli tworzyć działalność wokół tzw. Stellantis House’ów, często poszerzając portfolio o dodatkowe marki producenta.
Swoje zrobił także rewelacyjny wynik Toyoty i Lexusa (ponad 110 tys. aut osobowych i dostawczych), nadzwyczaj licznie reprezentowanych w dealerskiej elicie. W samym TOP50 znalazło się aż 15 firm oferujących pojazdy japońskiego producenta. Firm, które ostatnie lata spędziły nadzwyczaj aktywnie za sprawą własnych inwestycji, budowy nowej sieci salonów Toyota Professional, poświęconych autom użytkowym oraz rozwoju sieci Lexusa.
Jednak podstawowym czynnikiem konsolidującym jest działalność dealerów w zakresie przejęć i akwizycji – tu trzeba wymienić dwie transakcje, które wstrząsnęły polską branżą, czyli przejęcie RRG Warszawa (operującego wolumenem na poziomie około 5 tys. aut) przez Holding 1 oraz zakup stołecznego Auto-Wimaru (około 5,5 tys. pojazdów) przez rynkowego lidera – Grupę Cichy-Zasada. Na koniec wspomnijmy o Tesli, po raz pierwszy uwzględnionej (z uwagi na wolumen) przy liczeniu wskaźnika konsolidacji, która zwiększyła sprzedaż o 378 proc., kończąc rok z liczbą 4634 zarejestrowanych modeli.
Co nas czeka za rok? Kontynuacja tego, co dziś, choć może w nieco spokojniejszym tempie. Tym razem markowe pierwsze skrzypce będą jednak odgrywać raczej Mercedes (sprzedaż producenckich salonów), Renault (możliwe ruchy konsolidacyjne wewnątrz marki) i Ford (zapowiedziana przez importera redukcja sieci).
Można zatem bezpiecznie założyć, że granicę 60 proc. w przypadku czołowej pięćdziesiątki za rok przekroczymy z nawiązką. Już teraz warto jednak podkreślić, że do przykładu niderlandzkiego, w którym TOP50 kontroluje ponad 80 proc. rynku, raczej nie zmierzamy.
Dlaczego? Po pierwsze, mali i średni dealerzy w Polsce sprzedają się raczej „dobrowolnie”, z uwagi na problemy z sukcesją etc., nie zaś z powodu finansowej konieczności, tak jak miało to miejsce w Holandii. W 2022 r. rentowność mniejszych polskich dealerów przekraczała 2 proc., oferując stabilizację, o której nie mogą myśleć ich koledzy z Niderlandów (którzy w roku 2014 spadli poniżej progu rentowności, co przyśpieszyło zmiany konsolidacyjne, doprowadzając do sytuacji, w której 94,9 proc. rynku nowych pojazdów w 2022 r. znalazło się w rękach setki największych firm). Po drugie, ze względu na wielkość samego rynku oraz różnice geograficzne, sprzyjające podziałowi na większe grupy dealerskie w kluczowych aglomeracjach i rodzinne firmy w mniejszych ośrodkach miejskich. Prognoza na ten rok – skurczenie się dealerskiej sieci o 20-30 grup przy zachowaniu liczby autoryzacji, także za sprawą raczej rzadko spotykanych w ostatnich latach połączeń między dealerami średniej wielkości.
17. Forum TOP100 zbliża się wielkimi krokami!
Już 19 marca 2024 roku w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbędzie się premierowe ogłoszenie najnowszych zestawień największych grup dealerskich pod względem sprzedaży aut w 2023 roku: Listy TOP50 dla samochodów nowych oraz Listy TOP25 dla pojazdów używanych.
Podczas konferencji obejrzysz wystąpienia i dyskusje poświęcone przyszłości branży dealerskiej
W trakcie wydarzenia tradycyjnie ogłosimy premierowo Listę największych dealerów i grup dealerskich w Polsce w 2022 roku
Konferencja
Lista TOP50
To wyjątkowa okazja do porozmawiania na żywo z dealerami, którzy odpowiadają za 66 proc. polskiej sprzedaży wszystkich nowych aut
Spotkanie
Forumowy wieczór to również uroczysta kolacja oraz bankiet zaraz po ogłoszeniu Listy - zwyczajowo najlepszy moment na integrację branżowego środowiska
Bankiet
Nowość tegorocznego Forum. Przestrzeń nie tylko do słuchania, ale także do otwartej dyskusji o strategiach, wyzwaniach i rozwiązaniach, mająca na celu wspólne kształtowanie przyszłości rynku motoryzacyjnego.
Dealerski Think Tank
Jesteśmy jedynym na rynku pismem poświęconym w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. „Dealer” to ściśle sprofilowane wydawnictwo, dedykowane właścicielom, menedżerom i szefom poszczególnych działów firm dealerskich.
ul. Komitetu Obrony Robotników 56, 02-146 Warszawa
śledź nas na:
skontaktuj się z nami:
Premierowa prezentacja Listy TOP50 2023 już 19 marca o godz. 19.00 podczas 17. edycji Forum TOP100 ➤
Przentacja Listy TOP50 już 19 marca podczas Forum TOP100